Sponsring och samarbete – en möjlighet att synas
Karlskrona Lyckå Ridklubb har ett flertal sponsorer och samarbetspartners som gör det möjligt att exempelvis arrangera större tävlingar, köpa in hästar och utveckla vår verksamhet.
Webbplatsen har 2000-3000 besökare per månad och startsidan står för mer än hälften. Utöver webbplatsen har klubben ett flertal sociala mediekanaler där exempelvis Facebook är den största med drygt 1800 följare på huvudkontot. Till detta kommer klubbens Facebookkonton för tävling samt ungdomsstyrelse. Ytterligare sociala kanaler är till exempel Instagram med 1300 följare på huvudkontot. Våra följare interagerar med oss betydligt mer än genomsnittet för liknande konton
Förutom de digitala ytorna är de analoga/fysiska nog så välbesökta. En vanlig vardag passerar över hundra personer av olika ålder och kön genom ridskolans stall för att delta i ridundervisningen. Utöver i ridskolans stall vistas de även på resten av anläggningen och i första hand ridhusen.
Klubben har också en stor grupp ryttare med egna hästar (privatryttare) som står uppstallade i någon av ridklubbens 32 boxar och vistas på området varje dag både stall, ridhus och på ridbanor. En vanlig vardag passerar över 50 personer ur denna grupp anläggningen, även dessa av olika ålder och kön. Överlag är kvinnor och flickor i olika åldrar den mest frekventa besökaren på klubben men fördelningen mellan kön kan sägas vara ungefär 80/20% kvinnor/män.
Utöver de privatryttare som har sina hästar uppstallade finns en stor grupp som reser till klubben för att använda ridhus och ridbanor eller delta i träning och tävling minst en dag i veckan. De ryttare som reser till klubben har i stort sett alltid en eller flera medföljande personer i sällskap av säkerhetsskäl. En vanlig vardag passerar 10-20 personer ur denna grupp anläggningen, även dessa av olika ålder och kön.
I anslutning till Karlskrona Lyckå Ridklubb ligger flera privata hyrstall, det närmaste med ett tjugotal boxar, vars privatryttare använder anläggningen i samma utsträckning som de uppstallade på klubben.
Samtliga privatryttare besöker klubbens webbplats en eller flera gånger per vecka för att kontrollera ridhusschemat då de ska planera sin ridning och för att läsa nyheterna på startsidan med mera.
Utöver träning och ridskoleverksamhet är tävling en aktivitet som skapar intresse i media och bland hästintresserade. Klubbens tävlingar på nivå 1*, 2* och 3* drar cirka 100 startande ryttare per dag, varav vissa startar med flera hästar. Ryttarna har alltid medföljande personer vilket inklusive publik ger 350 – 400 personer som vistas på området dagligen i samband med tävlingar, oavsett på vilken nivå de tävlar. Alla tävlingar erbjuder förutom synlighet på webbplats och i ridhus och stall även andra möjligheter, tillexempel muntliga reklaminslag i högtalarsystemen, logotyper på vinnartäcken, banderoller på området, produkter och prispengar till vinnarna, egna formgivna hinder och ytor för display och försäljning på området.
KLRKs besökare i siffror
- Medlemmar: cirka 600
- Ridskoleelever: 450
- Besökare i ridskolestall per dag: cirka 100
- Besökare i ridhus per dag: cirka 150-200
- Antalet startande under en tävlingshelg:
- Antalet besökare under en tävlingshelg:
- Webbplatsbesökare: ungefär 2500 per månad
- Facebook Karlskrona Lyckå Ridklubb: 1800 följare
- Facebook Karlskrona Lyckå Ridklubb Ungdomsstyrelse: 260 följare
- Facebook Karlskrona Lyckå Ridklubb Tävling: 610 följare
- Instagram Karlskrona Lyckå Ridklubb: 1300 följare
- Instagram Karlskrona Lyckå Ridklubb Ungdomsstyrelse: 740 följare
- Instagram Karlskrona Lyckå Ridklubb Tävling: 750 följare
Displayytor för sponsorer och samarbetspartners med pris
Logotyp på webbplatsen klrk.se startsida + undersidor
Våra samarbetspartners får sina logotyper publicerade på klrk.se samt en företagspresentation med länk.
Skylt i ridhus 2 x 1 meter
5 000 kronor/år, produktion av skylten ingår ej.
Vinnartäcke till häst med brodyr eller tryck som delas ut och läggs på vinnande häst för ärevarv vid prisutdelning
1 500-2 000 kronor, produktion av vinnartäcket ingår.
Muntligt reklaminslag eller jingel i högtalarsystemen på tävling mellan klasserna
1 500 kronor.
Prispengar vid större tävlingar med omnämning av ert företag i samband med prisutdelning
Från 1 500 kronor och uppåt.
Formgivet hinder till större tävlingar
15 000-20 000 kronor, rådgivning och stöd ingår, konkret formgivning av ert hinder ingår ej , produktion ingår.
Monteryta för display och försäljning vid tävling
300 kronor/kvm
Övriga varor och tjänster
Utöver displayyta i digitala kanaler eller på anläggningen välkomnar vi även sponsring med övriga varor och tjänster som profilerade produkter (ert företags logotyp synlig på produkten) till både den dagliga verksamheten och som vinster vid tävling till ett värde ni bestämmer.
Det kan också vara ett samarbete där vi tar del av sponsring i form av service och tjänster från ett företag (utrustning, logi, catering, it-stöd, hantverksinsatser och liknande) och synliggör företaget digitalt eller fysiskt till motsvarande kostnad på anläggning eller webbplats.
Dokument och länkar
Vi lyssnar gärna om ni har någon idé om hur vi kan hitta ett samarbete som bidrar till att lyfta både vårt och ert varumärke, välkommen att kontakta styrelsen på e-post styrelsen@klrk.se