Resultat av medlemsundersökning 2024
Nu har vi i styrelsen sammanställt och gått igenom alla svar som lämnats i vår medlemsundersökning. Det har varit en jättebra svarsfrekvens på undersökningen vilket är glädjande! En stor klapp på axeln till oss alla som tog tid och deltog, det betyder mycket. Svaren på fritextfrågorna skrivs inte ut i redovisningen utan sammanfattas istället i texten.
Medlemskap
Hur gammal är du som svarar på frågorna?
Är du medlem? Och om ja – sedan hur länge?
Vad fick dig att vilja bli medlem från första början?
De flesta anslöt sig till KLRK för att de vill vara med hästar, söker social gemenskap och utifrån praktiska behov som tillgång till träning, anläggning, ridskola osv. Föreningens närhet, goda rykte, och möjlighet att utvecklas inom ridning och tävling verkar vara viktiga faktorer för att attrahera nya medlemmar. Totalt sett är det tydligt att gemenskap och möjlighet till ridning har varit avgörande för de flesta som sökt sig till klubben.
Bemötande
Känner du att personerna du möter i stallet och på anläggningen
ser dig?
Överlag är upplevelsen positiv för medlemmarna när det kommer till att känna sig sedd på anläggningen, särskilt de som varit med ett tag och hunnit lära känna andra. Dock finns det vissa utmaningar med att känna sig inkluderad, särskilt för dem som är nya men också mellan olika grupper (ridskola, träning osv). Vissa känner osäkerhet kring hur man kan engagera sig mer aktivt i klubben eller hjälpa till i stallet. Det efterfrågas mer öppenhet och gemensamma aktiviteter som inkluderar alla medlemmar, oavsett hästbakgrund, nivå på ridning eller om man är ridskoleryttare eller har egen häst.
Det är viktigt att vi alla tänker på detta och genom ett vänligt bemötande och ett ”hej” kan vi alla bidra till en positiv upplevelse och vetskapen om att man är sedd på anläggningen!
Är det samma upplevelse när du träffar personal/tränare som när du träffar andra medlemmar?
Kommentera gärna din upplevelse när du träffar personal/tränare som när du träffar andra medlemmar?
Generellt sett är bemötandet från personal och tränare mycket positivt, med ett stort fokus på vänlighet, hjälp och uppmuntran. Många medlemmar känner sig sedda och välkomna när de träffar personalen, och några uppskattar att personalen ger tydlig respons på deras prestationer. Däremot finns det en känsla av att bemötandet från andra medlemmar kan vara mindre konsekvent. Vissa upplever en social klyfta eller osäkerhet som gör att de inte alltid får den uppmärksamhet de önskar, särskilt från andra medlemmar som inte är lika bekanta. Det finns även några negativa erfarenheter där medlemmar upplever att vissa inte hälsar eller är mindre vänliga. Samtidigt noteras att situationen har förbättrats över tid, och det finns en vilja bland flera att skapa en mer inkluderande och vänlig atmosfär.
Om du INTE har samma upplevelse när du träffar personal/tränare som när du träffar andra medlemmar, hur skiljer det sig?
Kommentera gärna hur din upplevelse skiljer sig när du träffar personal/tränare mot när du träffar andra medlemmar?
De flesta medlemmar upplever en mer konsekvent och vänlig atmosfär när de träffar personal och tränare, som ofta hälsar och är hjälpsamma. För medlemmarna är bemötandet mer selektivt, och det är ofta beroende på hur väl man känner varandra. Sammantaget verkar personalen skapa en mer tillmötesgående och inkluderande miljö, medan medlemmarna ibland är mer reserverade eller selektiva i sina hälsningar och sociala interaktioner.
Ideellt engagemang
Brukar du delta på arbetsdagar och liknande?
Kommentera gärna deltagande på arbetsdagar och liknande?
Arbetsdagarna och liknande aktiviteter uppskattas av många medlemmar för att de främjar gemenskapen och gör det möjligt att hjälpa till med klubbens underhåll av anläggningen och de gemensamma ytorna. Det som hindrar medlemmar från att delta är till största del krockande scheman, familjeåtaganden eller jobb. Det finns önskemål om mer flexibilitet och alternativ till att arbeta – exempelvis arbetsuppgifter man kan utföra när det passar eller att istället kunna betala för att därmed bidra på ett annat sätt.
Brukar du delta som funktionär på tävlingar?
Kommentera gärna deltagande som funktionär på tävlingar
Många medlemmar vill gärna hjälpa till och bidra som funktionärer vid tävlingar, men praktiska hinder som tidsbrist, brist på information, och osäkerhet om vad som krävs gör att deltagandet blir svårt för en del. De som har varit funktionärer har ofta haft positiva upplevelser, särskilt när de känt sig välkomna och fått bra instruktioner. Dock finns också negativa upplevelser där en känsla av bristande vägledning gjort att vissa medlemmar inte vill ställa upp igen. För att öka deltagandet och förbättra upplevelsen som funktionär önskas tydligare kommunikation och bättre stöd för de som är intresserade av att hjälpa till.
Värt att nämna i sammanhanget är på webbplatsen finns en bra guide för dig som vill vara med och hjälpa till på tävlingar framöver: Funktionär
Tävlings- och ryttarsektionen bjuder dessutom gärna in till en grundläggande genomgång av funktionärsrollen om intresse finns!
Tycker du att det är svårt att veta vad man får eller inte får göra i stallet, ridhusen och på anläggningen även om du läser våra regler?
Kommentera gärna vad som saknas eller hur informationen skulle kunna vara annorlunda för att det ska bli tydligare vad man får och inte får göra i stall och ridhus
Det framgår av svaren att det finns ett behov av att förtydliga vad som är tillåtet att göra i stallen, på anläggningen och i ridhusen. Medlemmar uttrycker en viss förvirring kring regler som ibland kommuniceras på olika sätt, som är oklara och till och med motsägelsefulla eller att ändringar inte kommuniceras ut i tid. För att förbättra förståelsen och minska osäkerheten önskas en tydligare och mer konsekvent kommunikation, gärna genom skriftliga lappar i ridskolestallet tex, eller en samlad plats för regler, samt mer genomgångar av regler i samband med teorilektioner och introduktioner. Det skulle också vara värdefullt att ge en mer konkret vägledning för hur man som medlem kan bidra i stallet, exempelvis med hjälp av hästar eller stallsysslor utan att man för den sakens skull gör saker man inte får.
Värt att nämnas: webbplatsen finns alla de regler som gäller övergripande på klubben: Våra regler
Utöver dessa finns det sannolikt både oskrivna regler eller rent av rutiner som vi följer utan att tänka på det för att vi lärt oss dem efter hand. Dessa är omöjliga att kunna och följa om ingen tar sig tid och tålamod att berätta och visa. Så tar för vana att ”snälltolka” och erbjud dig att hjälpa till när det blir tokigt – för det är väldigt sällan någon VILL göra fel med flit.
Det kom förslag att man ska ha regelgenomgång på teorilektionerna. Det är mycket klokt och det har vi redan till viss del så var noga med att delta på både ridning och teori, oavsett ålder!
Tycker du att det är svårt att få information om tex anmälan till aktiviteter eller vem man ska kontakta? Detta gäller oavsett både ridskoleaktiviteter och privathästaktiviteter
Kommentera gärna vad som saknas eller hur informationen skulle kunna vara annorlunda inför tex anmälan till aktiviteter eller vem man ska kontakta.
För att göra anmälningar och information kring aktiviteter mer användarvänlig och tillgänglig, föreslås klubben arbeta med att centralisera och tydliggöra kommunikationen. Genom att förbättra anmälningssystemet, förtydliga vilken aktivitet som passar vilken målgrupp och ge snabbare svar vid frågor, kan medlemmarna känna sig tryggare och mer engagerade.
Finns det någon person du oftast vänder dig till när du undrar saker som rör KLRK och dess aktiviteter?
Här svarade av naturliga skäl de allra flesta att de kontaktade kontoret eller någon av ridlärarna direkt. Likaså att man mailade US om deras aktiviteter, Tävlings- och ryttarsektionen och tävling och träning och utsedda kontaktpersoner för olika aktiviteter.
Ridskolan
Hur upplever du stämningen i ridskolans stall?
Kommentera gärna hur du upplever stämningen i ridskolans stall?
Sammanfattningsvis upplever många medlemmar i ridskolans stall en positiv och vänlig stämning, men det finns också en del områden som kan förbättras för att skapa en ännu mer trygg och välkomnande miljö. Det önskas ökad personalnärvaro, tydligare regler, samt förbättrad kommunikation och stöd för nya medlemmar för att hjälpa till att skapa en mer harmonisk och säker atmosfär där alla känner sig inkluderade och stödda.
Värt att nämna: US planerar en trygghetssatsning under 2025 som styrelse, arbetsgrupper och personal ska hjälpa till att möjliggöra på alla vis. Målet är att skapa en än större känsla av gemenskap och trygghet när man vistas på anläggningen. Mer info om detta kommer framöver.
Privatstallen
Hur upplever du stämningen i privatstallen på anläggningen?
Kommentera gärna hur du upplever stämningen i privatstallen på anläggningen?
Stämningen i privatstallen verkar vara överlag god, med gott samarbete. De som har goda upplevelser talar om en välkomnande och social atmosfär, men det finns också de som känner att stämningen kan vara exkluderande, otrevlig eller konfliktfylld, särskilt om man inte har en etablerad relation till stallet. Det finns en del problem med kommunikation och fördelning av resurser, samt att vissa privatryttare inte alltid respekterar de gemensamma reglerna och rutinerna för anläggningen.
Värt att nämnas: under vintern har ett bra stallmöte hållits med hyresgäster, personal och styrelserepresentant för att diskutera och planera tillsammans. Under mötet utsågs trygghetsvärdar som ska vara representanter och ambassadörer för stallen och ska kunna hjälpa till att lösa de olika dilemman som kan uppstå.
Kontoret
Hur upplever du stämningen på klubbens kontor?
Kommentera gärna hur du upplever stämningen på klubbens kontor?
Stämningen på klubbens kontor uppfattas olika och vissa medlemmar känner sig välkomna och uppskattade, verkar andra uppleva ett neutralt bemötande, särskilt via e-post och när de kommer oanmälda. En del uttrycker även osäkerhet om kontorets tillgänglighet och placering vilket självklart kan skapa hinder för god kommunikation och samarbete mellan medlemmar och personal.
Värt att nämnas: kontoret är bemannat 09.00-16.00 på vardagar och under denna tid hanteras mail, samtal och övrig administration. Du hittar information om klubbens olika kontaktvägar på sidan: Kontakt
Hur tycker du att det fungerar att ha kontakt med ridklubbens kontor?
Kommentera gärna hur du upplever att det fungerar att ha kontakt med ridklubbens kontor?
Sammantaget verkar kontakten med klubbens kontor fungera bra för de flesta medlemmar, men det finns några områden för förbättring. Kommunikationen upplevs som positiv, men ibland kan den vara kortfattad och mindre personlig, vilket gör att medlemmar känner att de inte får tillräcklig information.
Styrelsen
Hur tycker du att det fungerar att ha kontakt med ridklubbens styrelse?
Kommentera gärna hur du upplever att det fungerar att ha kontakt med ridklubbens styrelse?
Uppfattningen om styrelsens arbete är blandad. Medan många medlemmar har positiva erfarenheter av att möta styrelsemedlemmar personligen och tycker att de är trevliga och hjälpsamma, upplever andra att styrelsen är osynlig och inte tillräckligt engagerad i de frågor som rör alla klubbens medlemmar.
Det finns också ett behov av att öka transparensen kring beslut som tas och att fler medlemmar får möjlighet att engagera sig i klubbens arbete.
Ungdomsstyrelsen US
Hur tycker du att det fungerar att ha kontakt med ridklubbens ungdomsstyrelse (US)?
Kommentera gärna hur du upplever att det fungerar att ha kontakt med ridklubbens ungdomsstyrelse (US)?
Generellt sett är ungdomsstyrelsen (US) mycket uppskattad för sitt engagemang och sina aktiviteter, och de spelar en viktig roll i att bygga gemenskap och stötta unga medlemmar. De blir ofta beskrivna som positiva förebilder, och deras aktiviteter verkar vara en stor fördel för klubbens ungdomar. Den kritik som finns gäller de barn och ungdomar som uppfattar US som en sluten grupp som det är mycket svårt att få ingå i.
Värt att nämnas: alla barn och ungdomar som är medlemmar i föreningen tillhör automatiskt föreningens ungdomssektion. Ungdomssektionen representeras av en Ungdomsstyrelse (US) vars medlemmar väljs på Ungdomssektionens årsmöte. En ungdomsstyrelse ska varken vara för stor eller för liten för att kunna fungera optimalt och ledamöterna i ungdomsstyrelsen ska helst ha gått Ridsportförbundets Förberedande Ungdomsledarkurs samt Ridsportförbundets Ungdomsledarkurs. På KLRK har ledamöterna i vår Ungdomsstyrelse varit runt tio stycken varje år – någon/några slutar och andra tillkommer. I stort sett alla har gått utbildningarna och vi har en ovanligt aktiv Ungdomsstyrelse på vår klubb! Det är vi mycket glada för.
Aktiviteter
Brukar du delta på de aktiviteter som ridklubben ordnar, som clinics, ryttarsatsning och liknande?
Kommentera gärna deltagande på de aktiviteter som ridklubben ordnar, som clinics, ryttarsatsning och liknande
Medlemmarna verkar överlag mycket nöjda med de aktiviteter som erbjuds av ridklubben, särskilt clinics och tävlingar som blåbärshoppning. Dessa aktiviteter ger medlemmarna möjlighet att utvecklas som ryttare, träffa nya människor, och få nya lärdomar. Dock verkar det finnas ett behov av mer variation och fler möjligheter för medlemmarna att delta i olika typer av aktiviteter, särskilt för dem som vill utveckla sin hästkunskap.
Kommentera gärna om platser på anläggningen där du trivs extra bra och dit du går om du är sysslolös
De flesta medlemmar verkar trivas bäst i stallet, där de kan hjälpa till med hästarna, eller i ridhuset, där de kan titta på eller assistera vid lektioner. Cafeterian fungerar som en samlingsplats, men det finns vissa kommentarer om ljudnivån. Det verkar finnas en stark vilja att vara delaktig i klubbens aktiviteter, särskilt för de som vill hjälpa till eller vara nära hästarna.